У Франції офіційно відкрили першу у світі ділянку автомагістралі, яка здатна заряджати електромобілі під час руху. Проєкт реалізовано в межах ініціативи «Charge as You Drive», а технічну перевірку системи провів Університет Гюстава Ейфеля, який підтвердив її ефективність, пише НБН з посиланням на ZME Science.
Пілотна ділянка завдовжки 1,5 км розташована на шосе A10 за 40 км від Парижа. Система демонструє пікову потужність понад 300 кВт і сталу середню понад 200 кВт, що в кілька разів перевищує показники звичайних зарядних станцій. Такої енергії достатньо для живлення 40-тонних електровантажівок під час руху, що відкриває шлях до радикального зменшення викидів CO₂ у транспортній галузі Франції.
Як працює індукційне заряджання на ходу
Основою нової системи є динамічна бездротова індукція, принцип якої подібний до заряджання смартфонів без дротів. Під дорожнє покриття вмонтовано мідні котушки, під’єднані до блоків живлення, розміщених уздовж узбіччя. Коли електромобіль із приймальною котушкою наближається, система активується та створює магнітне поле, яке передає енергію безпосередньо у двигун або акумулятор авто.
Система працює лише тоді, коли транспорт обладнаний активним приймачем, що робить її безпечнішою для інших машин і тварин. Вона має модульну конструкцію, тож ділянки можна поступово додавати або обслуговувати без зупинки руху. За словами розробників, технологія здатна адаптуватися до будь-якого типу електротранспорту — від легкових авто до великовантажних фур.
Екологічні цілі та економічна доцільність
На вантажний транспорт у Франції припадає понад 16% загальних викидів парникових газів. Влада розглядає електричні вантажівки як ключовий елемент переходу до екологічної мобільності, проте великі батареї залишаються проблемою — вони важкі, дорогі й потребують значних ресурсів, таких як літій і кобальт.
Нова модель заряджання «на ходу» дозволяє зменшити розмір акумуляторів на 50–80%, оскільки енергія надходить постійно під час руху. Це означає меншу вагу, нижчу вартість виробництва і збільшення вантажопідйомності. Для повної реалізації ідеї, однак, знадобиться масштабна модернізація електромереж та інфраструктури високовольтних ліній, здатних підтримувати потужне навантаження.
Міжнародні перспективи технології
Приклад Франції вже привернув увагу інших країн. У Німеччині планують збудувати кілометрову ділянку індукційної дороги на автомагістралі A6 біля Баварії, використовуючи ту ж технологію компанії Electreon. Будівництво має розпочатися у 2025 році.
Італія тестує подібну систему для електровантажівок, а у США пілотні проєкти працюють у Детройті. Китай, Південна Корея та Ізраїль також проводять власні випробування. Попри очевидні переваги, залишаються питання: вартість будівництва довгих ділянок, облік спожитої енергії та модель оплати за кілометр заряджання. Масштабне впровадження вимагатиме мільярдних інвестицій, але потенційний ефект для клімату може змінити правила гри у світовому транспорті.
Нагадаємо, раніше експерти назвали 8 налаштувань, які зроблять ваш смартфон Samsung максимально швидким.





